dilluns, 23 de novembre del 2015

Projecte sobre contaminació atmosfèrica en física i química. 1r trimestre curs 2015-16.

Aquest trimestre els alumnes de 3r d'ESO de l'IES Llombai en la matèria de física i química han començat el projecte sobre contaminació atmosfèrica. Havien de preparar dos textos i fer una autoavaluació. Per presentar els projectes cada alumne té un bloc i tot el que va fent ho posa en el seu bloc.

El primer text era general, on explicaven la contaminació atmosfèrica en general i després descrivien l'efecte hivernacle, el forat de la capa d'ozó i la pluja àcida. Després havien d'escollir un problema concret (la contaminació del transport per exemple) explicar com afecta aquest problema i proposar solucions. A banda, podien anar preparant mapes mentals o fer valoracions sobre com anava el projecte.

Respecte a l'autoavaluació  des del principi coneixien la matriu d'avaluació amb que es posa la nota i en l'última part del projecte s'havien d'autoavaluar cada part de manera raonada i posar-se una nota.

Algunes consideracions sobre el que ha passat.

- Cada vegada que un alumne entregava un treball jo li comentava en el seu bloc i per a mi tenia la seua nota interna, però l'alumne no la sabia i podia decidir si millorava el seu treball a partir dels meus comentaris o no. Hi ha alumnes que han anat millorant el seu treball 2 i 3 vegades, la qual cosa els ha permés dos coses: aprendre més, perquè amb la interacció del professor ha entés que estava fent pitjor i millorar-ho. Per una altra banda com ha millorat al final la nota ha sigut millor. Considere que donar-li oportunitats per a que els alumnes milloren els treballs és molt positiu per a ells, perquè en aquest cas han millorat aspectes, com ortografia, redacció o recerca i síntesi d'informació.

- Com a professor de física i química estic molt satisfet que alguns alumnes hagen comentat que a partir del seu bloc de física i química han millorat l'ortografia. Així, utilitzar correctors com el softvalencià ajuda molt a l'alumnat, ja que no només es millora ortografia, sino també l'estil.

- La nota mitjana que s'han posat els 52 alumnes que han entregat l'autoavaluació fins ara és de 7,31 i la del professor de 7,43. Això representa un error relatiu del 0,27%. Crec que indica que l'alumnat amb uns objectius clars que ha d'assolir i com es valora això és capaç d'autoavaluar-se d'una manera molt objectiva. Això li permet saber quins punts de millora té. 

- Que cada alumne tinga un bloc crec que és molt potent, però gran part d'aquesta potència es perd quan només utilitzen aquest bloc per a una matèria. Seria millor que utilitzaren el bloc per a més matèries.

dijous, 19 de novembre del 2015

Noves pràctiques educatives: Presentacions en História del Món Contemporani

Ampliarem l'entrada anterior. Havia  sigut una mena d'experiment en el blog en rebre la invitació.

Intenció prèvia:
Aprofitant que no es té la pressió de l'examen PAU, ni d'una prova externa.
I de tractar-se d'una assignatura de quatre hores setmanals.
Mínim una hora setmanal es dedicarà a presentacions  dels alumnes.
Pot tractar-se, tant d'una part del temari (comentari de text de la Declaració d'Independència dels  EUA).
O d'ampliacions: presentacions al voltant de la guerra civil síria.
Pot ser necessària una guia prèvia donada pel professor. Que els alumnes poden seguir, o no.

Problemes: en tenir 32 alumnes a classe,resulta problemàtic aconseguir una presentació per alumne i trimestre. Conseqüentment, s'haurà de fer un per alumne i grup, al llarg del curs.

Altre problema: la falta d'experiència de la majoria dels alumnes al respecte. La qual cosa no considerem importants: s'ha d'aprendre.

Evaluació del resultat final: Una vegada feta la presentació: hem de pensar què seria més adeqüat:
Els alumnes es senten motivats en vore's dirigint l'aula. Podem considerar-lo suficient? Amb nota de professor, que serà bona; no els castigaràs per ficar-se nerviosos, cosa que fins i tot passa en les presentacions universitàries.
S'haurien de penjar en un blog a la vista de tos els alumnes?

Elaboració d'una obra de teatre sobre els ODS amb els alumnes de 3r ESO

El meu projecte va a consistir en l'elaboració d'una obra de teatre en grups que tinga com a temàtica la preocupació pels ODS i comporte algun tipus d'actuació o reflexió sobre el tema.
La meua idea és començar l'esborrany de l'argument en grups de quatre alumnes i en unes quantes sessions poder comprovar si els diferents grups són capaços d'arribar a la fi. Si això no fóra així reconduiria eixos alumnes cap a altres tasques que ajudaren a la representació final de l'obra.