dimarts, 7 de juliol del 2015

Dels ODM als ODS

En aquesta notícia ens expliquen els actuals Objectius de Desenvolupament Sostenible, que amplien els anteriors Objectius del Mil.leni

anglés

encara no tinc clar quin tipus de projecte fer, pero vull que els alumnes siguen més protagonistes en la clase i jo parle menys. De moment, començaré en 3r d'ESO i a primer d'ESO intentaré practicar metodologies de treball cooperatiu.


Economia del bé comú



Resultat d'imatges de objectius desenvolupament sostenible

Actualment el model d’economia que existeix està basat majoritàriament en la competitivitat i la màxima acumulació de capital. Malauradament aquest sistema va en contra dels valors humans i de l’ètica, i es premia a les empreses que per exemple acomiaden els seus treballadors com a pla de viabilitat per millorar els seus balanços.
A l’octubre de 2010 un grup d’economistes i analistes alemanys i austríacs, van dissenyar el projecte anomenat Economia del Bé Comú, basat en el repartiment just de la riquesa, en la qualitat de les condicions laborals i la cooperació amb altres entitats.
Christian Felber, impulsor del projecte Economia del Bé Comú, està convençut que una economia més sostenible és possible i porta dos anys viatjant per Europa amb l’objecte d’implantar aquest model d’economia a les empreses i organismes.
El model d'Economia del Bé Comú ofereix la possibilitat de que les empreses i economies nacionals siguin auditades valorant diferents aspectes com:
  • La qualitat de les condicions laborals
  • La igualtat de salaris entre generes.
  • El repartiment mesurat de la riquesa dins de les entitats.
  • La democràcia interna.
  • La cooperació amb altres companyies semblants.
  • El valor social que aporta la tasca que duen a terme
En quart d'ESO, en la matèria Treball Monogràfic d'Investigació, es proposarà als alumnes investigar experiències relacionades amb aquest model econòmic. 

L'objectiu darrer és mostrar com aquest model pot contribuir a assolir l'objectiu de desenvolupament sostenible número 8: promoure el desenvolupament econòmic sostingut, inclusiu i sostenible, l'ocupació plena i productiva i el treball decent per a tothom.


Flipped classroom, puzzle d'Aronson i Joc concurs de De Vries

A 2n d'ESO per a estudiar equacions de primer grau amb una incògnita hem fet una flipped classroom, puzzle d'Aronson i per avaluar un Joc concurs de De Vries.
Ací teniu una breu explicació de cadascuna de les dues tècniques:

La tècnica del Puzzle d’Aronson és considerada com una de les més representatives i útils de les quals posen en pràctica la cooperació a l'aula.
Mitjançant aquesta tècnica són els/es propis/es alumnes els que fan de tutors de l'aprenentatge dels seus/es propis/es companys/es, sent alhora tutoritzats per ells i mentre es produeix una interdependència positiva en treballar junts. Això vol dir que els objectius dels participants han de trobar-se vinculats, de tal forma que cadascú puga aconseguir els seus objectius si els altres aconsegueixen els propis.
Els alumnes no depenen excessivament del/a professor/a, sinó que són ells els constructors del seu propi aprenentatge. Per tant, es plantegen com a objectius, estructurar les interaccions entre els alumnes mitjançant equips de treball i aconseguir que els alumnes depenguen uns dels altres per aconseguir les seues metes.

Passos a seguir:

1) S'organitzen els equips (grups base o puzzle) per   treballar un material acadèmic que ha estat dividit en tantes seccions com a membres tinga l'equip.
2) Cada membre de l'equip s'ocuparà d'estudiar o aprendre un d'aquests trossos o seccions.
3) Els diferents membres dels diferents grups base que van a ocupar-se de les mateixes seccions es reuneixen en grups d'experts per discutir-les.
4) L'alumnat torna als seus equips inicials i ensenyen la seua secció als/es seus/es companys/es.

La FLIPPED CLASSROOM o classe a l'inrevés, consisteix bàsicament en mirar a casa la teoria i a classe resoldre els exercicis i problemes amb ajuda dels/es companys/es (aprenentatge cooperatiu) i del professorat implicat.
Si voleu saber més informació podeu entrar en http://www.theflippedclassroom.es

UNITAT DIDÀCTICA D’EQUACIONS

Com el tema es va a tractar mitjançant una flipped classroom o classe a l'inrevés, l’alumnat prèviament ha de fer les següents coses:
    Entrar en el blog d'aula: http://matesesoiesllombai.blogspot.com.es
    Veure els vídeos explicatius sobre resolució d'equacions de 1r grau.
       Començaran veient els vídeos desde l'1 fins al 6. Són vídeos curts d'uns 5 minuts.
       Quan estiguen mirant-los, poden parar-los en qualsevol moment o repetir la reproducció per si no els ha quedat clara alguna cosa.
    Agafaran apunts d'aquests vídeos.
  Aquests apunts els duran el primer dia de flipped classroom, per tal de començar a treballar en la resolució d'equacions de 1r grau a classe. 
    El dilluns me'ls entregareu per tal de puntuar-los.

Ací està la rúbrica utilitzada per a puntuar cadascuna de les coses que se’ls ha demanat en aquesta unitat didàctica:
La unitat es realitzarà en 5 sessions, descrites a continuació:
1a SESSIÓ:
Per a aquesta sessió l’alumnat ha vist els vídeos que han trobat en el Symbaloo del blog http://matesesoiesllombai.blogspot.com.es i han agafat apunts que els ajudaran a començar amb la resolució d'equacions i problemes d'equacions de 1r grau amb una incògnita. 
Farem doncs, una flipped classroom (teoria en casa i exercicis en classe) combinada amb un Puzzle d'Aronson.
En aquesta primera sessió l’alumnat farà:
    Formació dels “grups base o puzzle” de 4 membres.
    Creació de l'acta de constitució de grup amb:
                        Data i nom del grup
                        Membres del grup
                        Normes del grup
    Distribució del tipus d’equació que va a resoldre cadascun dels membres: equacions senzilles, amb parèntesis, amb denominadors i resolució de problemes.
    Començaran a resoldre les equacions.
2a SESSIÓ:
En aquesta sessió resoldrem les equacions i problemes d'equacions de 1r grau amb una incògnita en "grups d'experts". 
3a SESSIÓ:
En aquesta sessió els/les alumnes s’han reunit en els "grups base" per a explicar als companys/es la part que han treballat cadascun d’ells en el "grup d'experts".
4a SESSIÓ:
En aquesta sessió els/les alumnes s’han reunit en els "grups base" per a explicar als companys/es la part que han treballat cadascun d’ells en el "grup d'experts".
5a SESSIÓ:
En aquesta sessió hem fet un JOC CONCURS de De Vries per a avaluar el treball realitzat amb les equacions de 1r grau amb una incògnita. Si voleu saber alguna cosa més d'aquest tipus d'instrument d'avaluació, podeu entrar en:

Tutorial blogger


Llista de curació de continguts sobre el treball per projectes dels ODS

Llista de curació de continguts del MOOC sobre ABP del INTEF

Presentació

Aquest és el bloc col·lectiu d'un grup de professors que treballa a l'IES Llombai de Borriana i que des del curs 2015-16 decideixen treballar per projectes amb el tema central dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. 

Ja fa anys que els companys del departament de Ciències Socials treballen per projectes el tema dels Objectius del Mil·lenni. La resta dels companys havia fet alguna aportació concreta a aquest treball, però ara els companys de Socials han convidat a la resta de companys aprofitant que Nacions Unides posa en funcionament el període que anirà de 2015 a 2030 per treballar per projectes. 

En aquest bloc comentarem les nostres experiències dins de l'aula, així com tindrem recursos per tirar endavant la feina.